E-mail marketing in een notendop


Heb je nog geen ervaring met e-mail marketing, maar wil je hier wel graag mee gaan beginnen voor jouw bedrijf? Dan is het begrijpelijk dat je niet helemaal weet hoe je dit moet aanpakken. Het belangrijkste om te onthouden is dat je jouw bestaande en potentiële klanten moet prikkelen om uiteindelijk tot een aankoop over te gaan. Dit doe je door regelmatig een e-mail te versturen. In deze blog vertellen wij je graag hoe je het beste kunt beginnen met e-mail marketing. Zo weet je direct zeker dat je deze vorm van online marketing goed aanpakt! 

1. Maak een sterk concept

De bouwsteen voor e-mail marketing is weten wat je gaat versturen en waarom je dit doet. Door dit van tevoren te bepalen is het gemakkelijker om richting te geven aan alle berichten die je gaat maken. Wil je dus liever nieuwsbrieven versturen? Of ga je toch voor campagnes met promotiemateriaal? Wanneer je weet wat je wilt hoe je jouw klanten en potentiële klanten wilt bereiken, is het tijd om een planning te maken.

2. Planning maken

Niets is vervelender dan bijna dagelijks e-mails ontvangen van bedrijven die per se iets aan je willen verkopen. Om dit te voorkomen, is het verstandig om een planning te maken. Hierin kan je periodieke mails zetten zodat je zeker weten dat je niet te vaak een mail verstuurt. Daarnaast is het met e-mail marketing mogelijk om specifieke klantmomenten te koppelen aan e-mails. Hierbij kan je denken aan een welkomstmail voor nieuwe klanten. Zo geef je jouw klanten net even iets extra’s.

3. Gebruik de juiste tools

Om sneller en effectiever mails te kunnen versturen, is het een weloverwogen keuze om gebruik te maken van een e-mailmarketingtool. Met zo’n tool krijg je namelijk meer opties dan met een normale mailbox. Zo kan je bijvoorbeeld jouw nieuwsbrieven hiermee gemakkelijk grafisch vormgeven, automatisch versturen en statistieken bijhouden. Een veel gebruikte tool binnen de e-mail marketing is MailChimp. 

4 Gebruik data

Een voordeel van e-mail marketing is dat je relatief eenvoudig feedback krijgt in de vorm van data. De meeste e-mailmarketingtools hebben een statistiekenoverzicht waarin je kunt zien hoeveel mensen je bereikt hebt, waar het meeste op geklikt is en hoe vaak. Het verzamelen van data geeft je inzicht in wat wel en niet werkt. Wanneer je ziet dat een bepaalde nieuwsbrief nauwelijks wordt geopend door jouw klanten, dan kan je direct onderzoeken waaraan dit ligt. Wellicht heb je geen pakkende titel gebruikt?

5 Wees prikkelend, maar oprecht

Het is inmiddels algemeen bekend dat klanten er niet van houden als er steeds valse beloftes worden gedaan. Let er dus ook op dat je geen e-mails verstuurt waarvan de titel niet overheen komt met de inhoud. Dit wordt clickbait genoemd en zorgt ervoor dat klanten uiteindelijk je e-mails niet meer openen. Het beste is daardoor om een prikkelende maar oprechte titel te gebruiken, die klanten nieuwsgierig maakt zonder valse beloftes te doen. 

Combineer eens met social media marketing

Is het dankzij onze tips gelukt om te beginnen met e-mail marketing? Dan kan het ook aantrekkelijk te zijn om dit te combineren met social media marketing. Deze twee online marketing vormen sluiten namelijk perfect bij elkaar aan. Zodra je een nieuwsbrief hebt verstuurd, dan kan je dit direct communiceren via jouw sociale media kanalen. Ideaal als je bijvoorbeeld net een gehele nieuwe collectie binnen hebt gekregen of een ludieke kortingsactie hebt!